Støt aktiviteter for børn og unge

støt-museet

Besøg Arkiv & Bibliotek

ABA flytter

Se film fra Michaels besøg på museet

Foto fra udstillingen De fattiges dyrehave

Forside Udstillinger Udstillingsarkiv Når modsætninger mødes
Når modsætninger mødes Udskriv Email
Udstillinger - Udstillingsarkiv

Arbejdermuseet viser modetøj inspireret af museets udstillinger
Indtil: 30. december 2008

design000_113px
Louise Sigvardt Christensen

 

Louise Sigvardt Christensen er designstuderende på Designskolen Kolding. Louises bachelorprojekt, en tøjkollektion, er bl.a. inspireret af Arbejdermuseets udstilling om 1950´erne.

Louise fortæller om baggrunden for projektet:
"Min interesse for forskellige samfundslag kommer fra min egen baggrund. Min far stammer fra 1950´ernes københavnske arbejdermiljø og min mors familie havde en fabrik i en mindre by på Falster, hvor størstedelen af byens beboere arbejdede. De havde stor indflydelse på byen og var en del af overklassen. Det er i mødet mellem disse to meget forskellige verdener min interesse ligger. Det er mit udgangspunkt, jeg er en del af dem begge"

design_familie001_113 design_familie002_113


Mens Louise Sigvardt Christensens mor (i midten) og dennes mor (til højre) og moster var på Campingferie i 1950'erne...måtte hendes far blive på Stenbroen


Bachelorprojektet, der består af fire sæt tøj samt idéskitser, modelfotos og tegninger, handler om at sætte modsætninger sammen. Louise er fascineret af modpoler og syr dem bogstaveligt talt ind i hvert enkelt tøjstykke.

Alle enkeltdele rummer modsætninger:

  • mellem at være rig eller fattig i 50erne
  • mellem det dyre, smarte og moderne og det aflagte funktionelle og forslidte.

Kollektionsskitser

Modsætninger mellem det:

  • fine og det grove
  • det funklende nye og det falmede brugte
  • det meget detaljerede og det helt enkle.


Både mors og fars historie er med hver gang og kan findes i Louises måde at kombinere materialer, snit, teknikker og detaljer.

design001_600px design002_600px design003_600px design004_600px design005_600px

Mureren: Murerjakken er i silkeblank viskose med print på skuldrene. Jakkens store lommer falder sammen og giver en elegant silhuet. Snittet er firkantet og bagstykket går ind over forstykket.
Den store halsudskæring er inspireret af en pæn Chanel-jakke. Jakken har trykknapper i perlemor som en cowboyskjorte og en snip forneden med en knap som på en læderjakke. Jakken er den ene ud af to i kollektionen hvor agstykket symboliserer overklassen, der dominerer og overvåger arbejderklassen.
T-shirt i silke med en lille rød blonde lynlås i nakken - meget overklasseagtigt. Ærmerne er en blanding af et lille, fint ærme og et opsmøget ærme på en arbejdsskjorte. Snittet er løst og firkantet, beregnet til at kunne passe alle og til at kunne gå i arv. Tøj der skal passe alle er næsten altid lidt for langt eller for kort, lidt for stort eller småt.
Overalls i groft bomuldsstof. Bukserne har en fold på ydersiden der giver ekstra bredde bagtil, som
om bukserne er for store. Baglommerne har også en fold som bidrager til at de ser for store ud.
Bukserne er korte foran, ligesom overskæringen på et par tyroler-seler som Louises far havde. Bukserne har et bælte der sidder ligesom seler op omkring nakken og endnu et bælte i taljen. Han går
altså både med livrem og seler.

Brolæggeren: Bukserne i bomuldslærred har en stor fold bag på buksebenet, så de fremstår meget store. Baglommerne er en kombination af en raffineret blæsebælgslomme og en mere simpel cowboybukselomme. I lommens snit er overklasse og arbejderklasse repræsenteret samtidigt.
Bluse i bomuldslærred i det inderste korte lag og silke i de to yderste lag. Blusen har en lille rød lynlås i ryggen. Det inderste stoflag har et print på ryggen, og refererer til en brolæggers arbejdsstilling. Når en brolægger arbejder i solen hele dagen, ligger han på knæ og skjortens rygstykke bliver derfor falmet af solen. Bæltet er meget langt. Louises far ikke havde et bælte der passede ham, derfor slog han bare en knude på det.

Mælkedrengen: T-shirt/kjolen er af ternet bomuld i gadedrengestil på forsiden og mørkeblå silke bagpå. Bagstykket er dobbelt så stort som forstykket.Bagstykket falder nærmest ind over forstykket, så det ser ud som om bagsiden ‘overvåger’ forsiden. Der er et stort panel i siden på t-shirten, der folder ud når man bevæger sig. Panelet i siden gør at kjolen synes meget større end den egentlig er.
Den nederste del af kjolens forside er foldet så den ligner bukser.

Værkføreren: Vesten i bomuld er meget smal foroven og breder sig ud forneden til et helt rundt a-formet snit - ligesom en pigekjole. Vesten har silhuetlommer i siderne. Bæltet kan føres igennem bæltestropper to forskellige steder:
Føres de igennem det ene sted bliver vestens silhuet maskulin. Føres de gennem det andet sted står vesten ud som et lille skørt. Kittel af tyk, lækker silke i samme snit i t-shirt/kjolen. Ærmerne er foldet så de virker som et lille pufærme i en overklassepiges kjole. Kitlen har et tegnet revers, for at fremhæve værkførerens autoritet. Lynlåsen er rød og lidt grov i det. Lynlåsen er med vilje lidt for lang, så den passer til idéen om at alt er enten lidt for stort eller lidt for kort eller langt.

 

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. Cookies, der anvendes til basal drift af sitet er allerede blevet sat. Du kan læse mere om hjemmesidens brug af cookies.

Jeg akcepterer cookies fra dette site.

EUs direktiv om cookies