Støt aktiviteter for børn og unge

støt-museet

Besøg Arkiv & Bibliotek

ABA flytter

Se film fra Michaels besøg på museet

Foto fra udstillingen De fattiges dyrehave

Forside Udstillinger Udstillingsarkiv Modspil - Hans Tichas kritiske kunst før og efter murens fald
Modspil - Hans Tichas kritiske kunst før og efter murens fald Udskriv Email

Lukket (Udstillingsperiode: 9. februar til 12. maj 2013)

Små hoveder, store klappende hænder, svulmende kroppe og stærke farver – Hans Ticha spiller dristigt og ironisk op mod magtens og markedets mange ansigter.

Bag muren
I DDR havde kunsten en bestemt funktion. Det kontrolfikserede statssystem brugte kultur og kunst som instrumenter til at fremme det socialistiske projekt. Kunstnerne skulle medvirke til at opbygge en ”bonde- og arbejderstat” og skabe et ”nyt socialistisk menneske”, og det herskende kulturpolitiske ideal var ”socialistisk realisme”.
Hvis kunstnerne ikke kunne opfylde magthavernes krav og forventninger, blev de udsat for censur, frataget muligheden for at udtrykke sig – og i yderste konsekvens fængslet eller drevet ud af DDR.


Eislauf Cards Fitness

Se også anmeldelsen af Jon Jørgensen i Infomartion icon Den kroniske klapsalve


Maleren og grafikeren Hans Ticha er en af de centrale systemkritiske kunstnere fra DDR. Han måtte balancere på en knivsæg for at undgå personlige overgreb, når han med sine ironiske og tvetydige værker angreb det østtyske diktatur – for regimet holdt et vågent øje med ham.

Faktisk skjulte Hans Ticha mange af sine politiske malerier fra 1980’erne, som er med på denne udstilling, bag mere uskyldige værker i sit daværende atelier i Østberlin – ellers var han blevet anklaget for statsærekrænkende forbrydelse.
Hans Tichas billeder tager afsæt i de konkrete livsvilkår for borgerne under DDR-regimet, men temaerne er almengyldige: magtens retorik, individets fremmedgørelse og samfundets konformisme.

Oprindelig var Hans Ticha (f. 1940) uddannet lærer i pædagogik og kunstforståelse, men han fik sin egentlige kunstneruddannelse i Berlin ved Hochschule für bildende og angewandte Kunst, 1965-70. Herefter arbejdede han som bogillustrator, grafiker og maler. Han etablerede sig i et atelier i Berlin-Prenzlauer Berg og var knyttet til den kulturelle kreds omkring Kollwitzplatz.
I 1970’erne opnåede Hans Ticha stor succes som anerkendt og præmieret brugsgrafiker og bogillustrator, og han blev regnet blandt de førende unge illustratorer sammen med kunstnere som Ruth Knorr, Klaus Ensikat og Horst Hussel. Men som nævnt kunne han ikke udstille sine politiske malerier.


Klatscher Kultur


Farvel til DDR
Efter murens fald i 1989 og genforeningen flyttede Hans Ticha til Maintal ved Frankfurt am Main, hvor han erkendte, at der stadig var et stort behov for hans kritiske blik på samfundets mekanismer og magtbalancer. I sine malerier fra nyere tid har han fokus på temaer som den ustyrlige forbrugerisme, finanssektorens dominans og menneskekroppen som objekt. Nu kunne han også endelig bearbejde og udstille sine politiske værker fra DDR.

Hans Ticha har gennem tiden modtaget en lang række priser og udmærkelser, ligesom han har udstillet både i DDR, i Tyskland og internationalt.
Udstillingen på Arbejdermuseet, med værker fra perioden 1969-2011, er Hans Tichas første museumsudstilling i Danmark.

De centrale temaer
Hans Tichas systemkritiske kunst fra DDR er især centreret om magthavernes selviscenesættelse og den udstrakte brug af ritualer og symboler, fx ved militære parader og politiske stormøder.
 
Mennesket er den centrale figur i Hans Tichas billedverden. De politisk følgagtige og undertrykte ”socialistiske mønsterborgere” med grotesk forstørrede hænder og små ansigtsløse hoveder indgår i de rituelle hyldesthandlinger som rekvisitter i magtelitens selvfremstillinger. Menneskene er manipulerede og fremtræder som en ensartet masse, der lader sig udnytte af regimet, som det fx opleves i hans mange billeder med motiver af klappende figurer.
Et andet yndet motiv er DDR’s dyrkelse af sportsudøvere som symbol på systemets overlegenhed og præstationsevne. Svulmende, hormonstruttende og standardiserede kroppe dyrker entusiastisk fodbold, ishockey og forhindringsløb.
 
I det forenede Tyskland stiller Hans Ticha skarpt på en civilisation, hvor mennesket er objekt for det kapitalistiske samfunds begær efter at forbruge. Nu er det på humoristisk vis det frie markeds manipulationer, Hans Ticha spidder. I de nye malerier formidles forestillingen om, at alle ønsker og drømme tilsyneladende kan købes – hvad enten det handler om oplevelser, sex eller materielle ting.

Formsprog
Hans Ticha er varieret i sit billedsprog. Han bevæger sig frit mellem det realistiske figurative og det abstrakte, og formsproget er præget af stærke, klare farver. De mange svulmende og deformerede menneskekroppe, som befolker hans univers, er grafisk skarptegnede og tit i dynamisk bevægelse. Hans virkemidler er langt fra fordommene om et DDR i nuancer af orange og brunt, og ikke overraskende anser flere kunstkritikere ham for DDR-tidens eneste pop art kunstner.
Hans Ticha spiller bevidst på pressebilledets æstetik ved fx at benytte grove raster i sine malerier, og han henter inspiration fra trivialkultur og hverdagslivets ritualer.
Han har også en klassisk malerisk ballast med sig. Mellemkrigstidens ”ismer” – fra dadaisme over konstruktivisme til surrealisme er klare afsæt for hans formsprog. Hans Ticha har selv peget på de russiske konstruktivister, Bauhaus-malerne og den franske maler Fernand Léger som sine væsentlige forbilleder.

Udstillingsperiode: 9. februar til 12. maj 2013

 

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. Cookies, der anvendes til basal drift af sitet er allerede blevet sat. Du kan læse mere om hjemmesidens brug af cookies.

Jeg akcepterer cookies fra dette site.

EUs direktiv om cookies