Dea Trier Mørch: Sorgmunter Socialisme |
Billeder fra Leningrad 1966-67 Udstilling på festsalens balkon 6. juli – 1. september 2013 Den unge Dea Trier Mørch holdt af at rejse. Hun havde også behov for kunstnerisk luftforandring efter afslutningen af sin billedkunstneriske uddannelse på Kunstakademiet i København. Hun var nysgerrig, modig, humoristisk. Et politisk og socialt engageret menneske med åbenhed over for nye udtryk og indtryk. I den mørke, kolde vinter 1966/67 tog den 26-årige maler og grafiker til Leningrad (nuværende Skt. Petersborg) på et sovjetisk forskerstipendium. Hun ville prøve kræfter med de store maskiner på Kunstakademiets grafiske trykkeværksted og lære nyt i samarbejde med de professionelle assistenter. Det blev et ophold som satte sig synlige spor: Dea Trier Mørch debuterede litterært med sin impressionistiske rejsebog "Sorgmunter Socialisme Sovjettiske Raderinger". En samling sansemættede, poetiske og humoristiske fortællinger i billeder og tekst fra hverdag og fest i et socialistisk samfund under stadig opbygning. Med Dea Trier Mørchs egne ord er rejsebogen ikke objektiv i sit sigte. Det er en munter og empatisk strøm af personlige oplevelser med mennesker og steder – i busser og på badeanstalter, i kirker og på studenterkollegier, i storbyer og provinsbyer, i ensomme vinternætter og på lyse sommerdage. På udstillingen viser Arbejdermuseet de originale tuschtegninger, oliekridttegninger og raderinger, som Dea Trier Mørch brugte i rejsebogen, men også en række andre værker hun lavede under sit studieophold i Leningrad. Værkerne er som oftest lette og legende i stregerne, der indkredser mennesker, byrum og landskaber – og hvor skrifttegn (danske og kyrilliske) ofte udgør en væsentlig del af billedets fortælling. Samtidig eksperimenterede hun med forskellige grafiske farvevirkninger og teknikker. Dea Trier Mørch (1941-2001) er i dag kendt og værdsat som forfatter og grafiker. Et kunstnerisk holdningsmenneske, som stod ved sin socialistiske overbevisning og sin sociale, kollektive indstilling til samarbejdet med andre mennesker. Hun var uddannet på Kunstakademiet i København, som elev af Egill Jacobsen og debuterede som abstrakt maler på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1961. Allerede som ganske ung søgte Dea Trier Mørch et brud med det finkulturelle og borgerlige kunstmiljø. Efter sine studierejser i Østeuropa, som radikalt ændrede hendes opfattelse af politik og kunst, var hun i 1969 med til at stifte kunstnerkollektiv Røde Mor med et erklæret socialistisk standpunkt. Kollektivet ønskede at skabe en ny, folkelig kunst som kunne bruges offensivt i periodens politiske nybrud, som fx Vietnambevægelsen, kvindebevægelsen eller befrielsesbevægelser. I Røde Mors Grafikgruppe bidrog hun med billeder der blev brugt i pjecer, blade, bøger og på plakater – trykt i masseoplag som nåede et stort publikum. I slutningen af 1970'rne stoppede den kollektive produktion i Røde Mor, og Dea Trier Mørch koncentrerede sig i stigende grad om sit forfatterskab. Billedkunstnerisk var hun især virksom som illustrator til sine egne skønlitterære bøger, ligesom hun har illustreret sine egne rejseberetninger fx fra Polen og Sovjet. I 1990'erne arbejdede Dea Trier Mørch i den sydamerikanske kunstnergruppe Arte por la Vida, hvor hun deltog i kollektive murmalerier. Udstillingen, der er blevet til på initiativ af Andreas Trier Mørch og Thomas Kruse, har i efteråret 2012 været vist på Det danske Kulturinstitut i Skt. Petersborg. I forbindelse med udstillingen udgives et mindre katalog med 2 studiekammeraters (og senere livslange venners) erindringer om Dea Trier Mørch fra tiden i Leningrad. Thomas Kruse skriver om sit samarbejde og venskab med Dea Trier Mørch i kunstnerkollektivet Røde Mor og senere, og endelig bidrager Andreas Trier Mørch med en kort levnedsbeskrivelse. |