Støt aktiviteter for børn og unge

støt-museet

Besøg Arkiv & Bibliotek

ABA flytter

Se film fra Michaels besøg på museet

Foto fra udstillingen De fattiges dyrehave

Lys på sortekunst Udskriv Email

Den glemte grafiker og billedhugger Gunnar Hossy trækkes frem i lyset i et særnummer af North Art Magazine og på to udstillinger på Arbejdermuseet og Vejle Kunstmuseum.
Sammensunkne, knælende, krumbøjede eller ligefrem væltede mennesker er et tilbagevendende motiv i Gunnar Hossys værker fra 1950'erne og 1960'erne. Mennesker som har tabt kontrollen er ofte en metafor for de grundlæggende barske livsvilkår, det moderne menneske stilles overfor. Engang var han en anerkendt kunstner, men i dag er han glemt af de fleste – og det er synd.


 

Mand på bænk Liggende mand Mand på æsel
Gunnar Hossy (1925-1990) tilhører samme kreds af fremragende grafikere som Jane Muus, Svend Wiig-Hansen, Palle Nielsen, Dan Sterup-Hansen og Per Ulrich, og hans tidlige værker repræsenterer det samme fokus på mennesket, som kendetegner kollegerne. Hossys indsats bæres af et socialt og politisk engagement med baggrund i hans personlige historie. Han ville gerne provokere og berøre, han var ofte skarp og polemisk og havde et særligt blik for samfundets dårligst stillede og byens stille eksistenser, for de mishandlede, de ensomme og de undertrykte. Samtidig udtrykker hans realistiske billeder en stærk følelse af solidaritet parret med en næsten klassisk enkel fornemmelse for det grafiske billedsprogs muligheder. Hossy har illustreret en del tidsskrifter og bøger, hvilket fx hans træsnit til Orla Bundgaard Povlsens digtsamling Stenbro (1957) er et fint eksempel på.
Gunnar Hossy var uddannet på Kunstakademiet 1947-1952 under Einar Utzon-Frank, men blev samtidig stærkt påvirket af Aksel Jørgensens humanistisk orienterede forelæsninger. Han debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling i 1948 og udstillede i 1950'erne og 60'erne på Forårs- og Efterårsudstillingerne, på KE og KP. I 1957 kom hans gennembrud som gæst på Kammeraterne, en sammenslutning han blev medlem af i 1965. Hossy underviste 1972-1989 på Skolen for Brugskunst, og han er repræsenteret på en række museer og samlinger.

Et særnummer af Bent Petersens North Art Magazine er viet genopdagelsen af Gunnar Hossy og leverer et nuanceret billede af mennesket og kunstneren. Kritikeren Torben Weirup introducerer Hossys liv og værk, museumsleder Inge Dybbro placerer værket i 1950'ernes danske kunsthistorie, og tidligere rektor for Kunstakademiet Else Marie Bukdahl skriver om Hossys hårde opvækst og dens betydning for hans udvikling som kunstner. Personlige vinkler på Hossy giver eleverne Søren Ankarfeldt, Bjørn Eriksen, Karsten Hansen og Peter Stuhr, og endelig bringes hyldesttekster fra vennerne Klaus Rifbjerg og Halfdan Rasmussen.
Særnummeret er blevet præsenteret ved en reception i Arbejdermuseet tirsdag den 3. maj 2011, hvor bl.a. Else Marie Bukdahl fortalte om Gunnar Hossy.

Samtidig åbnede en lille udstilling i Arbejdermuseets butik bestående af en samling af Hossys træsnit og tegninger med menneskefiguren og byens stille eksistenser som gennemgående motiver.
Vejle Kunstmuseum viser en særudstilling med et udvalg af både Hossys papirarbejder og skulpturer med mennesker, heste og insekter som bærere af et socialt budskab.
 

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. Cookies, der anvendes til basal drift af sitet er allerede blevet sat. Du kan læse mere om hjemmesidens brug af cookies.

Jeg akcepterer cookies fra dette site.

EUs direktiv om cookies