Dea Trier Mørch: Sorgmunter Socialisme

logo4

Pressemeddelelse

27. juni 2013

Dea Trier Mørch: Sorgmunter Socialisme
Billeder fra Leningrad 1966-67

Udlængsel, ungdom, engagement, mod, rejse, mørke, lys og drømmen om forandring
I tegninger og grafik skildrer den unge Dea Trier Mørch med ironisk varme og munter accept et mylder af mennesker og steder, oplevelser og stemninger fra hverdag og fest i 60'ernes Sovjetunionen.

Udstillingsplakat

Dea Trier Mørch (1941-2001) - billedkunstner og forfatter – er anerkendt som en væsentlig kraft på den danske, kreative venstrefløj igennem et halvt århundrede. Ikke mindst som medstifter og medlem af kunstnerkollektivet Røde Mor (1969-ca 1980), og senere som produktiv og værdsat skønlitterær forfatter i 1980'erne og 90'erne.

Kun 16 år gammel blev hun optaget på Kunstakademiets malerskole som elev hos Egill Jacobsen. Efter sin debut som abstrakt maler på Kunstnernes Efterårsudstilling 1961 tog hun fat på at forfølge egne værdier og drømme i et energisk modspil til det finkulturelle og borgerlige kunstmiljø.



Rejsen mod nye horisonter

Dea Trier Mørch foretog gennem 1960'erne flere studierejser til kunstakademier i de østeuropæiske hovedstæder. Opholdene skærpede radikalt hendes politiske engagement i socialisme og samfundskritiske bevægelser, og hun udviklede en stadig mere realistisk form i sine billeder.

I 1966 rejste Dea Trier Mørch på et sovjetisk forskerstipendium til Leningrad (i dag Skt. Petersborg) for at studere grafiske teknikker ved Kunstakademiet.

Rejsen afsatte et tydeligt spor, for den unge stipendiat skrev en impressionistisk rejsebog "Sorgmunter Socialisme Sovjettiske Raderinger" (1968). En sansemættet, poetisk og humoristisk strøm af oplevelser, udtrykt i billeder og tekst, fra hverdagens socialistiske samfund. En bevidst subjektiv tilgang, hvor rejsen som personlig udvikling og intuitive indsigter har stor betydning.

Udstillingen
På udstillingen kan man opleve studieturens originale tuschtegninger, oliekridttegninger og raderinger, som Dea Trier Mørch brugte til sin rejsebog. Men også en række andre værker, som fremmaner oplevelser og mennesker fra hendes tid i Leningrad og på rejser i det vidtstrakte land. Værkerne er ofte lette og legende i stregen, som indkredser mennesker, byer og landskaber – og med skrifttegn (både danske og kyrillisiske) som en væsentlig del af billedfortællingen.

Katalog
I forbindelse med udstillingen udgives et mindre, illustreret katalog, hvor 2 artikler af studiekammeraterne fra Leningrad, professor Yuri Nikitin og billedkunstner Yukari Ochiai, kaster nyt lys på Dea Trier Mørchs studieophold. Grafikeren Thomas Kruse skriver om sit samarbejde og venskab med Dea Trier Mørch i kunstnerkollektivet Røde Mor og senere. Arkitekt Andreas Trier Mørch har bidraget med en kort levnedsbeskrivelse af sin søster.

Udstillingen vises 6. juli – 1. september 2013 på Arbejdermuseet i forbindelse festsalen (balkonen). Det kan forekomme, at adgangen til udstillingen er lukket pga. arrangement i festsalen.

Download pressefotos.

For yderligere oplysninger kontakt:
museumsinspektør Susanne Aasted Gottlieb, mob.: 23 82 41 85


 
Er du ikke længere interesseret i at modtage vores Pressemeddelelser?

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. Cookies, der anvendes til basal drift af sitet er allerede blevet sat. Du kan læse mere om hjemmesidens brug af cookies.

Jeg akcepterer cookies fra dette site.

EUs direktiv om cookies