Historisk
Feellesrdad

Kommentar til anmeldelsen af:
Arbejdermuseets arbog 2009

Af Jesper Jorgensen, Arbejdermuseet & ABA

Vi er selvfolgelig bearet over, at historie-onlines anmelder Martin Kryhl
Jensen har anmeldt vores arbog, og vi er kisteglade over, at han faktisk roser
to af de seks artikler.

Samlet set er hans indtryk af udgivelsen dog “lidt blandet”. Is@r er han

”blandet” i forhold til min artikel om Ib Nerlund og de interne magtkampe i DKP i 1970'erne”. Det
kommer bl.a. til udtryk ved, at han betegner mine resultater omkring formandsvalget i 1977 som
praeget af “tvivlsomme og alt for vidtgdende konklusioner” og afdeekning af Sovjetunionens enske
om Nerlund som ny formand som en “tese”, der “’intet som helst” har pa sig. Artiklen er saledes
“metodisk staerkt problematisk™ og ukritisk og ensidig” i sin kildebrug. Det mé betegnes som en
"mindre god" bedemmelse, der kalder pa en kommentar.

Hovedanken er min brug af Ib Nerlunds dagbeger som kilde til forhold, der har med Sovjetunionen
at gore. Kryhl Jensen forer imidlertid en ringe argumentation for dette standpunkt. Det er altsé ikke
tilstreekkeligt at gaette pa, at DKP's internationale sekretaer og Sovjets fortrolige i Danmark nok bare
havde misforstiet det hele, og at ikke naermere specificeret, sdkaldt "autentisk russisk
arkivmateriale” formentlig kan dokumentere det modsatte af, hvad min undersogelse kommer frem
til.

Endvidere taler Kryhl Jensens mod bedre vidende, nér han fremferer, at PET-kommissionens
beretnings udlaegning af begivenhedsforlabet er "langt mere troveerdig". I bedste fald bygger denne
rekonstruktion pd en andenhdndsberetning (fra dobbeltagenten Oleg Gordijevskij, endda udateret),
og det fremstér tydeligt som en formodning fra PET/PET-kommissionens side, at den sovjetiske
ambassader afgjorde udfaldet:

"Som tidligere omtalt blev Moskvas indflydelse p4 DKP abenbar i forbindelse med partiformanden
Knud Jespersens sygdom og ded i 1977. Da det i september stod klart, at partiformanden var
alvorligt syg, overlod hans danske leege en kopi af laegejournalen og rentgenbillederne til
ambassader Jegorytjev. Han tog dem med til Moskva, hvor en ledende kraftekspert bekraeftede
diagnosen og tilfejede, at Knud Jespersen kun havde fa maneder tilbage at leve i. Ambassaderen
vendte tilbage til Kebenhavn sammen med to ledende embedsmand fra SUKP’s Centralkomités
Internationale Departement (ID), hvor de sammen med KGB-residenten og Ib Nerlund dreftede
speargsmélet om Jespersens aflegser. Man valgte til sidst at folge ambassaderens rad om at udpege
folketingsmedlem Jorgen Jensen. Det fremgar ikke af Gordijevskijs oplysninger, hvilken rolle
repraesentanterne for Moskva spillede 1 formandsvalget, men i hvert fald overtog Jorgen Jensen
formandsposten ved Knud Jespersens ded i december 1977.'1

[...]



Dansk
Historisk
Feellesrdad

O PET, operationssag: “Danmarks kommunistiske Parti (DKP)s forbindelse til Sovjetunionens
kommunistiske Parti (SUKP), den sovjetiske ambassade i Kebenhavn og KGB”, udateret;
”Forholdet til DKP efter formandsskiftet”, udateret."[i]

I forhold til dette giver Ib Nerlunds dagbeger helt ny og meget mere detaljeret viden om
formandsvalget. Norlunds centrale placering i partiet og hans nere forhold til de sovjetiske
repraesentanter gor, at man kommer helt tet pa forhandlingerne bade internt i partiet og mellem
DKP og Sovjet. I min artikel citerer og refererer jeg flere indferelser i Norlunds dagbog fra 1977,
bl.a. fra det af PET-kommissionen omtalte mede pa den sovjetiske ambassade, der alle entydigt
henviser til, at Nerlund var de sovjetiske representanters foretrukne formandskandidat.

Dagbogen er rigtig nok min hovedkilde, men mig bekendt plejer det ikke at vaere et problem at
bruge dagbeger som trovaerdig kilde. Normalt regnes en dagbog for at have stor kildeverdi, fordi
det er en forstehandsberetning, nedskrevet samme dag som begivenheden har fundet sted. Jeg er da
heller ikke den forste til at bruge dagbeger som central kilde.

I gvrigt bakkes Norlunds gengivelser af de interne overvejelser i DKP op af en anden hovedpersons,
Freddy Madsens erindringer fra 2002. Denne kilde inddrages ikke af PET-kommissionen i
sammenh@ngen og min brug af den naevnes heller ikke i anmeldelsen. Ligesom Kryhl Jensen heller
ikke navner, at jeg tager forbehold for at sovjetiske kilder kan belyse sagen yderligere.

For sarligt interesserede i DKP's forhold til Sovjetunionen vil jeg henvise til den igangvarende
polemik mellem Kryhl Jensen og undertegnede 1 tidsskriftet Arbejderhistorie.


http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/arbmus_aarbog09_kommentar.htm#_edn1

	Kommentar til anmeldelsen af:
Arbejdermuseets årbog 2009

